• وبلاگ : طلبه هاي ونوسي
  • يادداشت : نقدي بر تاريخ با نگاهي به نهج البلاغه
  • نظرات : 3 خصوصي ، 65 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + مجتبي 

    سلام

    از مقايسه شما تاحدي لذت بردم ونکات جالبي بود اما مي خواستم چند نکته را متذکر شوم :البته دوستانه

    اولا اين گفته شريعتي در منابع شيعه امده است دوما شريعتي تاريخ دان بود تا جامعه شناس پس تا حدودي از منابع مي داند

    دوما آقاي ازغدي به سنديت نهج البلاغه اشکال کردوتاحدودي درست است

    سوما بعضي از منابع شيعي باهمديگردرنقل مسائل با هم اختلاف دارند

    چهارما اينکه علي دوما بود يا اول کسي که به اسلام روي آورد براي علي فضيلت نيست منطق علي فکر علي منش علي رفتار علي براي شيعه افتخار است براي هر مسلمان نگاه به آن قله تعالي ومعنويت ارزش است نه اينکه اول بود يا دوم اگر با کتاب هاي شريعتي آشنا باشيد وبدون پيش داوري آنها را مطالعه کرده باشيد روح گفتار شريعتي به برانگيختن روح بيداري اسلامي کمک مي کند وفکر هاي غفلت زده را به بعضي مسائل روشن مي کند التبه من با تمام گفتار شريعتي موافق نيستم وبه بعضي از گفتار ها اعتراض دارم امادر کل شريعتي را يک درد مند در مسائل ديني مي دانم واورا از خيلي هاکه ادعاي درد دين دارند جلوتر مي دانم

    حضرت علي (ع)مي فرمايد :در انتقاد انصاف را رعايت فرمايد (نقل به مضمون )

    با تشکر فراوان

    پاسخ

    من هم وقتي كتاب‏هاي شريعتي را مي‏خواندم خيلي از قسمت‏هاي كتاب را يادداشت‏برداري كردم و استفاده مي‏كنم ولي دليل نمي‏شود كه از انتقاد مبرا باشد. دوم اينكه همه كساني كه كتاب تاريخ نوشته اند تاريخ دانند و اين دليل بر بي اشتباهي نيست. سوم اينكه چرا براي دفاع از كتابهاي تاريخ كه توسط انسانهاي عادي نوشته شده سند نهج البلاغه را مخدوش مي‏كنيد؟ اختلاف در منابع كه براي ما كه كارمان جستجو در اين منابع است، محرز است. من هم اينها را دوستانه عرض كردم.