• وبلاگ : طلبه هاي ونوسي
  • يادداشت : نقدي بر تاريخ با نگاهي به نهج البلاغه
  • نظرات : 3 خصوصي ، 65 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    با سلام

    شريعتي اين سخنراني را سال 1349 ايراد کرده است و از آن تاريخ تاکنون، يعني در طول نزديک به 40 سال، همچنان نسخه صوتي و متن آن که بارها به صورت کتاب منتشر شده است، دست به دست مي‌گردد.
    قبل از هر چيز از مقدمه کتاب فاطمه ،فاطمه است قسمتي از سخنان خود مرحوم شريعتي را قرار ميدهم !تا نظر خود اين بزرگوار را ببينيد حق مطلب ادا شود چون فکر کنم شما اصلا به مقدمه کتاب توجه نکرديد و يا کسي که اين سخنان را نوشته !!! تا چه رسد به ما!!
    فراموش نکنيد که نقدي به دل ميچسبد که از حق و حقانيت بگويد!

    سخني با خواننده
    آنچه مي خوانيد ، سخنراني من است در موسسه ارشاد .
    خواستم به توصيف تحليلي از شخصيت حضرت فاطمه (س) اکتفا کنم ، ديدم که کتاب خوان ها و روشن فکران ما شرح حال وي را نمي دانند. ناچار کوشيدم تا حدي از اين کمبود را جبران کنم.

    اين است که رساله حاضر ، که همان کنفرانس است که بسط بيشتر يافته ، حاوي شرح حال مستندي از اين شخصيت محبوب ، ولي ناشناخته ، يا بد شناخته مانده . در اين شرح حال ، تکيه ي اساسي ام بر اسناد کهن تاريخي است و در آنجا که مسائل اعتقادي و قاطع تشيع مطرح مي شود ، من ماخد اهل تسنن را انتخاب کرده ام . چه ، تشيعي که از منابع اهل تسنن برآيد ، از نظر علمي و تاريخي ترديد ناپذير است.
    نمي توان گفت اين کنفرانس از انتقاد بي نياز است. بلکه بر عکس ، سخت نيازمند است و چشم به راه صاحب نظران پاک دل ؛ آنها که از راهنمايي خدمت گذاران بيش تر لذت مي برند تا کينه توزي و دشنام و بهتان !

    علي شريعتي

    يعني اينکه خود مرحوم در مقدمه دليل استناد به روايت : «لم يجمع بيت واحد يومئذ في الاسلام غير رسول الله و خديجه و انا ثالثهم اري نور الوحي و الرساله و اشم ريح النبوه؛(شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج ??، ص ???.) واقف بودن !.
    پاسخ

    اين روايتي که فرموديد از اهل سنت نيست بلکه بخشي از همان خطبه 192 نهج البلاغه است که در اين پست امده است. ولي منظور از انا ثالثهم اين نيست که من سومين نفري بودم که اسلام اوردم اين است که من سومين نفر در خانه پيامبر بودم. اگر خود ايشان اجازه انتقاد را داده است چرا بعضي کاسه داغ تر از اش ميشوند؟ من فقط از مردم ميخواهم دقتشان را بيشتر کنند