• وبلاگ : طلبه هاي ونوسي
  • يادداشت : نقدي بر تاريخ با نگاهي به نهج البلاغه
  • نظرات : 3 خصوصي ، 65 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + choir master 
    طرح اشکال: آيا تقدم و تاخر در ايمان آوردن، ارزش است؟
    پاسخي که به ذهن حقير ميرسد: اينکه شيعه ميگويد و ادله نقلي ارائه ميکند که اميرالمومنين ع اولين شخصي است که به پيامبر ايمان آورد، در جواب اين ادعاي عمريون است که ميگويندفلاني و فلاني اولين کساني هستند که به حضرت رسول ص ايمان اوردند و اين تقدم را مستمسکي براي وجهه دادن به آن دو ميدانند! غافل از اينکه تقدم زماني به خودي خود ارزشي براي کسي نيست (کما اينکه جناب سلمان ره بعد از بسياري از اصحاب ايمان آوردند ولي منا اهل البيت شدند) چه اينکه حتي اگر اين موضوع فضيلتي باشد باز هم طبق شواهد تاريخي اميرالمونين سابقون السابقون هستند.
    ثانيا خطبه 192 که بخشي از آن در متن آمده بود، اشاره به ارزش والاتري دارد و آن نفس واحده بودن حضرت امير با رسول اکرم است و نبايد آن را تعبير به تقدم زماني نمود.
    يعني بايد توجه داشت که اگر بالفرض مولا، بر حسب ظاهر در اتاق پيامبر هم نمي بودند باز هم ميديدند و ميشنيدند آنچه پيامبر ميديدند و ميشنيدند.
    پاسخ

    ما با بحث تقدم زماني ايمان امام علي ساير ارزش ها را نفي نمي‌کنيم (اثبات شيء نفي ما عدا نمي‌کند!) بحث تقدم مطرح نيست ولي در مورد امام علي منشأ قضاياي ديگري مي‌شود که ما از آنها غافليم. شما را هم با پاسخ کامنت‌هاي قبلي ارجاع مي‌‌دهم و بحث مفصل‌تر را ان شاء الله در پست‌هاي بعدي ارائه خواهيم کرد.